• Zoeken

Wat kunt u zelf doen?

Wat kunnen mensen met schizofrenie of hun naasten zelf doen?

  • Zinvol en actief bezig zijn
  • Bewegen
  • Plannen
  • Activiteiten zoeken

Zinvol en actief bezig zijn

Zinvol bezig zijn en zoveel mogelijk actief zijn en blijven. Dat is voor iedereen van belang en dus ook voor mensen met schizofrenie. Actief zijn zorgt voor een goed en voldaan gevoel. Door activiteiten te ondernemen, kan het gevoel van zinloosheid verminderen en zelfs verdwijnen. Ook kan iemand zich zowel psychisch als lichamelijk energieker gaan voelen.

Bewegen

Beweging is goed. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen stelt dat u tenminste vijf dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging  moet hebben om een goede gezondheid te behouden (http://www.30minutenbewegen.nl/).  Als u deze norm niet haalt kunt u proberen dat te veranderen.  U kunt gewoon meer fietsen of wandelen of sporten. U kunt ook begeleiding zoeken om meer te bewegen. Kijk daarvoor onder Georganiseerde dagactiviteiten en vrijetijdsbesteding.

Activiteiten plannen

U begint met het stellen van haalbare doelen. Wat wilt u gaan doen of bereiken? Het is belangrijk om niet te moeilijke doelen te stellen. De kans op mislukken is dan groot en dat is niet goed voor het zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. Twee stappen zijn van belang: uw activiteiten plannen en activiteiten zoeken.

U kunt een dagprogramma maken waarin u mogelijke activiteiten voor een week opschrijft. Als u het moeilijk vindt om dat alleen te doen, kunt u de hulp van uw naasten of een hulpverlener vragen.

In uw dagprogramma staan activiteiten voor binnenshuis en buitenshuis: tijd om op te staan en naar bed te gaan, tijd voor zelfverzorging, huishoudelijke taken, de was doen, boodschappen doen, koken en klusjes oppakken, (vrijwilligers)werk, sporten en op bezoek gaan bij familie of vrienden.

Tips hierbij:

  • Verdeel de activiteiten over de week.
  • Knip activiteiten in stukken als het kan: poets uw huis niet in één dag maar doe bijvoorbeeld elke dag van de week een vaste kamer.
  • Plan niet te veel op één dag.
  • Wees niet te streng: als het een dag niet lukt om uw dagprogramma af te maken, betekent het niet meteen dat u het helemaal niet kunt. De volgende dag lukt het waarschijnlijk wel.

Activiteiten zoeken

U kunt in verschillende richtingen activiteiten zoeken: scholing of studie, vrijwilligers werk of betaald werk, georganiseerde dagactiviteiten en vrijetijdsbesteding (sport of hobby).

Vrijetijdsbesteding kunt u zelf zoeken bij sportverenigingen. Bij een buurtcentrum kunt u terecht voor allerlei (hobby)cursussen. Vaak kunt u hierbij wel wat hulp van anderen gebruiken. Medewerkers van cliëntenorganisaties en ggz-steunpunten kunnen u hierbij ondersteunen. U vindt ze onder Wat is het hulpaanbod?  

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.